آزمایشات رایج
?????????
?????? ??

پویان ? وبلاگ.این وبلاگ برای ارائه مطالب به دانشجویان ساختم و امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده شما قرار بگیره 09301011105
????? : poyan24@gmail.com



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 327
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 327
بازدید ماه : 1334
بازدید کل : 79974
تعداد مطالب : 756
تعداد نظرات : 64
تعداد آنلاین : 1



جاوا اسكریپت


?
???????: پویان |
سه شنبه 30 فروردين 1390 |
<-CategoryName->

توضیحاتی درباره آزمایشات رایج

بیماران باید در زمان انجام هر یک از آزمایشات از آموزش لازم بهره مند گردند. بدون شک آگاهی و اطلاع بیماران در این زمینه بر انجام صحیح آزمایش مورد نظر و کسب نتایج بهتر و صحیح تر موثر خواهد بود. هر بیمار سوالاتی از قبیل: چه نمونه ای باید برای انجام آزمایش در اختیار آزمایشگاه قرار داد؟ آیا این آزمایش نیاز به ناشتایی دارد؟ آیا داروهایی که مصرف می کند بر نتایج آزمون تاثیر می گذارد؟ و غیره را در ذهن خود دارد. آنچه مسلم است اینکه پاسخ به تمامی این سوالات در قالبی کلی و کلیشه ای امکان پذیر نیست، بلکه روش صحیح آن است که به هر مورد به صورت جداگانه پرداخته شود. در این قسمت که به عنوان نخستین وب سایت راهنمای بیماران در زمینه مسائل آزمایشگاهی می باشد، به توضیح چندین تست رایج می پردازیم.
آزمایش هموگلوبین خون

هموگلوبین در گلبولهای قرمز خون وجود دارد. این ماده با اکسیژن و گاز کربنیک ترکیب شده، به گلبولهای قرمز اجازه انتقال این گازها بین شش ها و بافت های بدن را می دهد. در این آزمایش جرم هموگلوبین در 100 میلی لیتر خون تعیین می شود. غلظت هموگلوبین ارتباط نزدیکی با تعدا گلبولهای قرمز خون دارد. هدف از انجام این آزمایش تعیین و اندازه گیری کم خونی یا غلیظ شدن خون است. بیماران عزیز باید بدانند برای انجام این آزمایش، نیازی به محدودیت غذا یا مایعات نیست. این آزمون نیاز به یک نمونه خون دارد. انجام این آزمایش در شیرخواران و بچه های کوچک از طریق گرفتن مقدار کمی خون از انگشت یا نرمه گوش قابل انجام است. غلظت هموگلوبین بر اساس سن بیمار، جنس او و بر اساس نوع نمونه خون گرفته شده بیمار متفاوت است، ولی بطور کلی مقادیر 16 – 12 میلی گرم در دسی لیتر در زنان و 18 – 14 میلی گرم در دسی لیتر در مردان طبیعی در نظر گرفته می شود. معهذا تفسیر نهایی نتیجه آزمایش بر عهده پزشک مربوطه است.
آزمایش قند خون ناشتا (FBS)

آزمایش قند خون ناشتا که تحت عنوان آزمون گلوکز ناشتا نامیده می شود، میزان قند خون را پس از 12 تا 14 ساعت ناشتا بودن اندازه گیری می کند. هدف از انجام این آزمایش یافتن مبتلایان به بیماری دیابت و نیز بررسی اثرات درمان و رژیم غذایی در مبتلایان به دیابت است. بیمار باید 12 تا 14 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشد. این آزمایش به یک نمونه خون نیاز دارد. پس از آزمایش در صورتی که تورمی در محل نمونه گیری احساس نمودید از حوله گرم جهت کمپرس ناحیه مذکور استفاده نمایید. بعلاوه عذاهای متعادل یا خوراک مختصری صرف کنید. بیماریهای اخیر، عفونت یا حاملگی می تواند سطح قند خون را افزایش و ورزش سنگین می تواند آن را کاهش دهد. بهتر است که قند خون ناشتا در محدوده 110 – 70 میلی گرم در میلی لیتر باشد، ولی به هر صورت تفسیر نتایج آزمایش تنها توسط پزشک مربوطه قابل قضاوت و بررسی است.
آزمایش کلسترول خون

کلسترول یکی از انواع چربی های موجود در بدن انسان است که علاوه بر جذب از رژیم غذایی، در کبد و سایر بافت های بدن از چربی های غذایی ساخته می شود. رژیم غذایی حاوی مقادیر اندک چربی های اشباع شده (چربی های گیاهی)، مقدار کلسترول را کم می کند. مقدار بالای کلسترول بدن می تواند با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی همراه باشد. مقدار کلسترول خون باید حداقل هر 5 سال یکبار در افراد 21 سال به بالا اندازه گیری شود. بیماران باید بدانند که آزمایش کلسترول خون غلظت کلسترول و سوخت و ساز آن را در خون بررسی می کند. ناشتا بودن برای بررسی کلسترول به تنهایی ضروری نیست، ولی اگر این آزمایش در کنار سایر آزمایشات بررسی چربی ها انجام شود، ناشتا بودن لازم خواهد بود. کلسترول علاوه بر اینکه از رژیم غذایی جذب می گردد، در کبد و سایر بافتهای بدن نیز از چربی های اشباع شده غذایی ساخته می شود. نکته قابل توجه این است که بدن انسان می تواند تمام کلسترول مورد نیاز خود را تولید کند. مقدار کلسترول خون بر اساس سن و جنس و بیماری های زمینه ای از قبیل دیابت در افراد مختلف فرق می کند، ولی در هر صورت بهتر است که مقدار آن کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد. توجه داشته باشید که حاملگی، فصول زمستان و پاییز، مصرف ویتامین و داروهای تری فلئوپرازین، قرص های ضد بارداری و اپی نفرین سبب افزایش میزان کلسترول و داروهایی چون کلوفیبرات، کلستیرامین، هالوپریدول، تتراسایکلین، فصول بهار و تابستان موجب کاهش کلسترول می شوند.
آزمایش تری گلیسیرید خون

تری گلیسیرید شایع ترین نوع چربی در بدن انسان است که از قندها، چربی های حیوانی یا روغن گیاهی در بدن تولید می شود. این ماده که منبع اصلی انرژی مستقیم و ذخیره ای بدن است، انرژی را بطور موثری برای مصرف سلولها حمل می کند. این آزمایش برای بررسی مقدار تری گلیسیرید که فرم اصلی ذخیره ای چربی در بدن است و حدود 95 درصد بافت چربی را می سازد، انجام می شود. لازم به ذکر است که سطوح بالای تری گلیسیرید نیز یک فاکتور خطرناک برای بیمارهای عروق قلبی است. بیماران گرامی باید بدانند که این آزمایش به شناخت اختلالات سوخت و ساز چربی کمک می کند. تری گلیسیریدها به شدت تحت تاثیر غذاهای حاوی چربی اند. پس از مصرف این غذاها سطح تری گلیسیرید افزایش یافته و 4 ساعت بعد به حداکثر می رسد. بیماران باید از مصرف غذا در 14 ساعت پیش از آزمون و مصرف الکل در 24 ساعت پیش از آزمون اجتناب نمایند، اما مصرف آب هیچ محدودیتی ندارد. اگر بیمار دچار تب یا عفونت باشد ممکن است در نتایج آزمون اختلال ایجاد شود. داروهایی که بر صحت نتایج تاثیر می گذارند شامل داروهای پایین آورنده چربی، کورتیکوستروئیدها، استروژن و بعضی از داروهای ادرار آور است. بیمار باید پیش از دادن نمونه 5 دقیقه دی حرکت بنشیند. مقدار تری گلیسیرید به سن و جنس بستگی دارد. به صورت کلی میزان قابل قبول در بیماران غیر دیابتی کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است. البته این میزان باید در بیماران دیابتی پایین تر باشد.
آزمایش اسید اوریک

این آزمایش که در گذشته برای تشخیص نقرس استفاده می شد، مقادیر اسید اوریک سرم را اندازه می گیرد. در واقع هدف از انجام این آزمایش، تایید و تشخیص نقرس یا کمک به تشخیص اختلالات کار کلیه است. بیمار باید 8 ساعت پیش از انجام این آزمایش ناشتا باشد. میزان طبیعی غلظت اسید اوریک در آقایان 8 – 3/4 میلی گرم در دسی لیتر و در خانم ها 6 – 3/2 میلی گرم در دسی لیتر است. باید توجه داشت که گرسنگی شدید، رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز، فشار عصبی و مصرف الکل می تواند سطح اسید اوریک را بالا ببرد. مصرف مقادیر بالای آسپرین ممکن است سطح اسید اوریک را کاهش دهد. استامینوفن، ویتامین C، لوودوپا و مصرف مقادیر پایین آسپرین می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد.
آزمایش معمول ادرار

آزمایش معمول ادرار برای بررسی اختلالات ادراری و سایر اعضای بدن مهم است. این آزمایش رنگ و شفافیت و یا کدورت ادرار را ارزیابی کرده، PH و وزن مخصوص ادرار را نشان می دهد و همچنین پروتئین، گلوکز و اجسام کتونی را تعیین و اندازه گیری می کند. به علاوه برخی از سلولها مانند سلولهای سفید و قرمز خونی و سلولهای مفروش کننده مجاری ادراری نیز در آزمایش ادرار بررسی می شوند. هدف از انجام این آزمایش شناخت بیماریهای کلیوی و ادراری و همچنین بسیاری از بیماریهای سایر اعضای بدن است. در واقع پزشک معالج از طریق این آزمایش عملکرد کلی بدن را ارزیابی می نماید. بیماران باید بدانند که نیازی به محدودیت رژیم غذایی و یا مایعات نیست ولی باید از ورزش شدید پیش از انجام آزمایش خودداری نمود. نمونه ادرار باید بلافاصله به آزمایشگاه ارسال شود. در صورتیکه این زمان بیش از یک ساعت طول می کشد، باید آن را در یخچال قرار داد. تفاوتهای طبیعی در نتایج آزمایشات می تواند ناشی از رژیم غذایی، استفاده از داروهای خاص، زمان جمع آوری نمونه و عوامل دیگر باشد. مصرف آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها می تواند سبب تغییر بوی ادرار شود. بعلاوه مصرف انواع و اقسام داروها می تواند سبب تغییراتی از قبیل وجود خون در ادرار، تغییر اسیدیته ادرار، دفع قند، دفع پروتئین و غیره گردد. عوامل دیگری چون تب، در معرض سرما قرار گرفتن، فشار روانی و عاطفی، ورزش شدید و نیز بیماریهایی چون هپاتیت، دیابت، فشار خون بالا و غیره سبب تغییراتی در ترکیب شیمیایی ادرار می شوند. از جمله این تغییرات می توان به دفع پروتئین از طریق ادرار اشاره نمود. معمولا قند در ادرار دیده نمی شود، ولی ممکن است در بعضی شرایط طبیعی در ادرار یافت شود. گلوکز شایعترین نوع قندهای ادرار است. وجود گذرای قند در ادرار می تواند ناشی از فشار عاطفی یا بارداری بوده و ممکن است پس از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات (مواد قندی) بالا به وجود آید. بیماران گرامی در زمان آزمایش ادرار حداقل باید به نکات زیر توجه کنند: 1- از ورزش شدید پیش از دادن نمونه اجتناب نمایند، زیرا سبب عدم دقت نتایج حاصله می گردد. 2- استفاده از بتادین سبب پاسخ منفی کاذب در آزمون بررسی خون موجود در ادرار می شود. 3- عدم موفقیت در جمع آوری صحیح ادرار و دیر فرستادن نمونه به آزمایشگاه می تواند بر دقت آزمایش تاثیر بگذارد.
آزمون مدفوع برای یافتن انگل و تخم انگل ها

آزمون مدفوع می تواند انواع مختلفی از انگل های روده ای را مشخص کند. بعضی از انگل ها به صورت همزیستی غیر بیماریزا در بدن زندگی می کنند و بعضی دیگر منجر به بیماری های روده ای می شوند. شایعترین انگل ها در ایران عبارتند از: کرم کدوی گاوی (تنیا)، کرم لوله ای (آسکاریس)، کرمک یا کرم های سنجاقی، انگل تاژک دار ژیاردیا و آمیب انتامباهیستو لیتیکا. بیماران باید بدانند که این آزمایش عفونت های انگلی روده را مشخص می کند. آنان باید برای مدت 7 تا 10 روز پیش از انجام این آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغن های معدنی، بیسموت، منیزیم یا ترکیبات ضد اسهال، تنقیه با باریم و مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری نمایند. انجام این آزمایش مستلزم تهیه سه نمونه مدفوع است که باید یک روز در میان یا سه روز در میان تهیه شود. برای اثبات وجود آمیب حتی ممکن است تا شش نمونه لازم باشد. نمونه مدفوع باید مستقیما در ظرفی که از طرف آزمایشگاه در اختیار بیمار قرار می گیرد، جمع آوری گردد. اگر بیمار بستری است نمونه را در یک لگن خشک جمع آوری نموده و سپس با استفاده از آبسلانگ نمونه را به ظرف نگهدارنده برچسب دار منتقل می کنند. نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود، زیرا ادرار می تواند برخی از انگل های فعال را از بین ببرد. بیماران باید نمونه جمع آوری شده را بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنند. اگر انجام آزمون حداکثر تا 30 دقیقه پس از جمع آوری نمونه امکان پذیر نباشد، لازم است نمونه در یخچال قرار داده شده یا مواد نگهدارنده به آن اضافه شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






????????: آزمایشات رایج, ,

?
????? ?????

» <-PostTitle-> ( <-PostDate-> )

?????
????????
?? ??? ????
????????